De ASO-school Barnum en de TSO-school VISO besluiten samen een ambitieuze domeinschool te worden in hartje Roeselare, waarbij alles - ook de verschillende interessegebieden zoals wetenschappen, economie, … - niveau- en graadoverschrijdend georganiseerd wordt. Ondanks de fusie van twee scholen, gespreid over twee stedelijke bouwblokken, diagonaal tegenover elkaar, ambieert men één schoolcultuur. Het masterplan beantwoordt die uitdaging met een verbindende Ramblas. Het start met een diagonale circulatie-as (cfr Avingude diagonal – Barcelona) die de twee sites en alle bouwblokken op een heldere manier aaneenrijgt, over een verkeersluw kruispunt heen. Het verkort zowel de fysieke als de mentale afstand. In de marges van die diagonaal ontstaan restzones die ruimte creëren voor ontmoeting. Met deze informele ontmoetingsplekjes willen we de circulatie-as opwaarderen tot een Ramblas die van een noodzakelijke verplaatsing een wandeling maakt doorheen een levendige schoolgemeenschap. Iedereen heeft er een eigen stek. Elke graad heeft er zijn lockers en chill-plekjes die leeftijdsgenoten van BSO, TSO en ASO bij elkaar brengt. Ieder interessegebied kan er zijn eigenheid en kunnen tonen. Er zijn onthaalplekjes voor bezoekers of groepen (bij receptie en presentatiezaaltje) en voor leerlingen (bij leerlingensecretariaat of -begeleiding). Iedereen – elke leerling, leraar of begeleider, elke bezoeker – wordt er gezien en kan er zich tonen op een spontane, informele manier. Acties en initiatieven kunnen er in interactie gaan. We hopen dat deze Ramblas – net zoals die in Barcelona het stadsleven naar zich toe zuigt – een boeiende plek kan creëren om samen school te maken en een nieuwe gemeenschappelijke schoolcultuur op te bouwen. De verschillende interessegebieden (studierichtingen van de tweede en derde graad) worden gebundeld tot eigen herkenbare zones over de twee sites. Dat is niet alleen nuttig i.f.v. gemeenschappelijk gebruik van instrumenten en materialen. De kleinschalige organisatie kan ook een eigen betrokkenheid en dynamiek genereren, over de graden en niveaus (BSO/ASO/TSO) heen. En bij de keuzevakken van de eerste graad kunnen de leerlingen ook al eens proeven van de sfeer en dynamiek binnen de verschillende interessegebieden. Om de verplaatsingen naar en van de interessegebieden te beperken organiseren we hen zo dicht mogelijk tegen de Ramblas op het gelijkvloers. Dat maakt ze binnen de school zichtbaar en afleesbaar, ook voor bezoekers. Met de leefzones van de verschillende graden gaan we naar boven. Telkens voorzien we een open leeromgeving/studiezaal als kern. De lokalen errond kunnen als instructieruimtes ingezet worden bij de open leeromgeving. Dit nodigt uit tot meer dynamische leervormen (co-teaching, zelfstandig werk, groepswerk, peer-tutoring, …) en tot meer zelfstandigheid om het eigen leerproces in handen te nemen. Een visuele link tussen de instructielokalen en de open leeromgeving maakt er één ruimtelijke omgeving van die buiten de klasuren als leefomgeving kan ingezet worden. Zo dicht mogelijk onder (of boven) deze leer- en leefomgeving creëren we per graad een eigen – deels overdekte – recreatiezone. Deze krachtlijnen van een ramblas als ontmoetingsruimte met errond de vershillende interessegebieden en erboven de drie leer- en leefzones van iedere graad werd de basis van het intussen breed gedragen masterplan. Intussen werd de strakke diagonale figuur van het masterplan vertaald in een boeiende organische ramblas die op een gevoelige manier langs en doorheen erfgoedgedeeltes van Barnum slingert. De totale footprint werd nog verkleind ten voordele van nog meer groene open ruimte in het bouwblok. En bij de architecturale uitwerking knipogen het blauw van de hoofdinkom en de representatieve dakverdieping naar het erfgoed van De Bruycker