Het vervangen van het verouderde centrale blok was een opportuniteit om met een slimme schakeling van gemeenschappelijke ruimtes het ganse schoolgebeuren aan elkaar te binden, zowel pedagogisch als recreatief. Op de verdieping biedt de centrale open eetruimte extra uitwijkmogelijkheden voor de klaswerking van de lagere klassen: de anders leegstaande tafels en stoelen kunnen steeds ingezet worden voor zelfstandig werk of groepswerk, en een lange kastwand langs de helling zorgt voor de nodige uitrusting van die eetruimte als open leeromgeving. Van daar af leidt een tribune rechtstreeks naar de bewegingsruimte, waardoor deze vlot als presentatieplek kan ingezet worden voor de ganse school. De bewegingszaal opent dan weer heel direct op de overdekte speelplaats en alle verharde en groene buitenruimtes. Zo krijgt men in het hart van de school een bruisende plek, zowel tijdens klastijd als op recreatieve momenten of bij evenementen voor de ganse school. Met de lift en de helling – uitkijkend over de bewegingsruimte – verbinden we alle verdiepingsruimtes en maken we op die manier meteen ook de bestaande bouwblokken toegankelijk en brandveilig. Ook met de architectuur vlechten we oud en nieuw naadloos in elkaar. Aan de straat accentueren we met blauwe geglazuurde tegels in de baksteengevel een zorgvuldig gemaakte raamopening dat even laat binnengluren in de bewegingsruimte. Het geeft een discreet maar levendig gezicht aan de school