Uitdaging was om enerzijds voor een kleuterschool, lagere school en secundaire Freinetschool een eigen leeromgeving te creëren – met een eigen kwalitatieve buitenruimte – en deze anderzijds met elkaar te verbinden rond een gemeenschappelijke refter/bewegingsruimte/presentatieplek. De grillige site paalt achteraan aan een fietsdoorsteek en bevat heel wat hoogwaardig groen. Die twee kwaliteiten maken we tot een troef: (1) met de twee toegangen halen we mechanische en zachte verkeersstromen uit elkaar en brengen we de schoolpoort veilig binnen, centraal in het bouwblok. (2) Van daaruit kneden we met twee eenvoudige, rationele volumes de groene buitenomgeving tot eigen plekken voor de verschillende doelgroepen. Overdekte circulatie vormt de rode draad tussen alle buiten- en binnenruimtes. Centraal in het schoolgebeuren hebben we de eetzaal en bewegingsruimte die samengevoegd kunnen worden tot één verzamel- en presentatieplek voor de ganse school, te openen op twee speelplaatsen. Direct aan de ‘schoolstraat’ gelegen zijn ze buiten de schooluren ook apart te ontsluiten en breed inzetbaar. Rond die kern heeft iedere school – kleuter, lagere en het secundair Freinet– zijn eigen stek en een specifieke pedagogische aanpak. Bij het kleuter en Freinet wordt ingezet op open speel- en leerlandschappen per graad. Het lagere werd toen nog (2018) vrij traditioneel opgevat, maar kan met de circulaire en flexibele invulling van het gebouw in de toekomst gemakkelijk herschikt worden tot een meer dynamisch klaslandschap.