Omschrijving: Het gloednieuwe gebouw huisvest de opleiding DAE (Digital Arts and Entertainment) van de hogeschool Howest Kortrijk. Het is een studierichting waarbij de student zijn technische én artistieke competenties kan combineren. Het zijn 'technical artists' of 'artistic technologists' die op vele vlakken thuis zijn, oa. in de media, advertising, productontwikkeling en niet onbelangrijk in de gaming-industrie. Creativiteit wordt hier hoog in het vaandel gedragen. Howest-The Level weerspiegelt zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde de ziel van de opleiding: gaming en het onophoudelijk streven naar net dat ietsje meer. Een level hoger, dus. De school herbergt een green key studio, in combinatie met motion capture, conferentie ruimten, onderzoeksruimten, klassieke klaslokalen en een incubator voor start-ups.Bij het betreden van Howest-The Level in de fysieke verlevendiging van één of ander subliem first-person-shooter game. De ruwe materialen, de niveauverschillen, de complexe circulatie, het overzicht en het zenitaal licht via het atrium dragen allen bij tot de creatie van deze opzet. De nieuwe, spectaculaire trappenpartij in het atrium vormt het hart van het gebouw en verbindt alle niveaus van het bestaande gebouw met de nieuw toegevoegde volumes. Deze complexe ruimte is schatplichtig aan de fantastische etsen en tekeningen van Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778). De italiaanse architect gebruikte het Oude Rome voor de creatie van zijn virtuele wereld. De 3D-designers referen ook graag naar Piranesi in hun wereld. Niet toevallig lijken de trappen in de Hogwarts school in de Harry Potter- films en – games op de etsen van de ‘Carceri’ – reeksen van Piranesi.Vanuit pedagogisch opzicht vormt de incubator een belangrijke pijler in de hogeschool. Deze bevindt zich centraal in het gebouw en laten een kruisbestuiving toe tussen de spin-offs, start-ups, gevestigde bedrijven en de studenten/docenten. De bedrijven kunnen beroep doen op de infrastructuur en de know-how aanwezig in The Level.Doorheen het gebouw werd gebruik gemaakt van een triangulaire vormgeving, wat zich vertaalt in de dakstructuur van de loft, de zelf samengestelde, propellerachtige verlichtingsarmaturen, de hoekige vezelstructuur van de met OSB-bekiste betonnen trappenpartij en de hoekige circulatiepatronen. Dit vormt opnieuw een verwijzing naar de 3D-wereld waarbij de driehoek de basis vormt van elk 3D model.De architectuur van Howest-The Level heeft de opzet om zich te meten met de game-wereld. De sfeer, de ruimtelijke complexiteit en de circulatie geven alvast een subtiele aanzet hiertoe. Up to the next level!
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok