Programma: Een bestaande basisschool (kleuter en lagere) dient uit te breiden en intussen onderdak te bieden aan de administratie van de scholengroep. Met ‘Leren in verbondenheid’ legt men heel wat nadruk op de gemeenschappelijke ruimtes (bewegingszaal en eetruimte) als verbindende elementen (zie verder). Complexiteit: Ondanks de open landelijke omgeving dwingt de beperkte bouwzone ons om de bestaande L-vormige school heel compact uit te breiden. Het nieuwe bouwvolume van de school- en kantooromgeving (samen 1350m²) schikken we zo dat ze de centrale bewegings- en eetruimte omhullen. De bestaande school bleef actief tijdens de uitbreidingswerken. Procedure en team: deze school werd in 2017 opgeleverd binnen de bouwformule van Scholen van Morgen. Net zoals in het hier voorgestelde bouwteam was BM-engineering voor dit project aangesteld als ingenieur technieken. Relevantie concept: In deze referentie tonen we hoe we van een stedenbouwkundige beperking een troef maken: de voor- en achterbouwlijn nopen ons om de bestaande L-vormige school heel compact uit te breiden. Met ‘leren in verbondenheid’ als pedagogisch leitmotiv stellen we voor om met een tweede L-vormige vleugel een verbindende open ruimte te omsluiten. Akoestisch uitdagend, maar inhoudelijk heel aantrekkelijk: De opgetilde refter is met zijn gedempte akoestiek en zachte indirecte licht niet alleen een aangename eetruimte, maar kan met de altijd beschikbare tafels en de afsluitbare computerkasten in een mum van tijd omgevormd worden tot open leeromgeving voor de lagere klassen rondom. Op die manier voegen we aan de bestaande statische structuur van klassen en gangen een pedagogische dynamiek toe met een (eet)ruimte die ook tijdens klastijd betekenis krijgt. Vanaf de opgetilde refter daalt men via een tribunetrap af naar de aanpalende bewegingsruimte. Het maakt het tot een prima presentatieplek om als school ‘in verbondenheid’ de week of de dag samen aan te vangen of af te sluiten. Het is de draaischijf van de school. Ook na schooltijd vormt de bewegingszaal de kern van de werking, centraal tussenin de buitenopvang, huiswerkruimte en (overdekte) speelplaats. Zo’n centrale open ruimte in de school is verleidelijk, maar ook een uitdaging. Samen met akoestisch bureau Daidalos-Peutz zochten we naar een gepaste akoestische compartimentering tussen bewegingszaal/presentatieruimte, refter/open leeromgeving en de omgevende klassen, zodat iedere ruimte kan bruisen zonder de andere te storen. De ervaring leert dat ook bij de typische open GO!-klaslandschappen een intense akoestische oefening een meerwaarde en voorwaarde is voor het functioneren van dat type leeromgeving.